Vandaag de dag worden we aan alle kanten bestookt met nieuws en ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI). Via radio, televisie, nieuws apps of social media, constant krijg je het gevoel dat de ontwikkelingen zich sneller opvolgen dan je bij kan benen.
Leven we in het AI tijdperk?
AI is niet nieuw. De term "Artificial Intelligence" werd in 1956 al geboren in Hanover, USA.
De eerste chatbot was er al in 1966 en heette ELIZA, maar het vond geen doorbraak, mede omdat processor-kracht ontbrak en er werd weinig in AI geinvesteerd.
Een belangrijke mijlpaal in 1997 was dat de schaakcomputer van IBM wereldkampioen Garry Kasparov versloeg.
In 2009 begint Google ontwikkelingen zelfrijdende auto's.
In 2011 introduceert Apple SIRI, een spraakgestuurde AI assistent voor de iPhone 4GS.
In 2014 introduceert Amazon Alexa, spraakgestuurde AI voor thuisgebruik.
In 2020 toont GPT-3 van OpenAI geavanceerde taalmodellen voor natuurlijke taalverwerking.
In 2022 volgt ChatGPT met interactieve AI voor het brede publiek en meer tech-giganten volgen.
Met mijn kennis en ervaring in Data Science en Machine Learning (vormen van AI) en mijn achtergrond in ICT, Software en Cloud help ik organisaties AI vraagstukken te vertalen naar praktische AI oplossing: AI-to-Practice
AI is geen doel an sich, AI is een middel. De kern zit hem in de juiste tool bij de uitdaging te vinden.
Daar waar organisaties voelen dat AI dagelijkse uitdagingen zou moeten kunnen vervangen, zoek ik een middel, gebruikmakend van AI, om een efficientie-slag te slaan.